Osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą muszą zadawać sobie to pytanie niemal nieustannie, jeśli marzą o prawdziwej niezależności finansowej i materialnym dobrobycie. Jeszcze ważniejszą jest odpowiedź dla tych, którzy myślą o podjęciu takiej działalności podejmując ryzyko utraty złudnego spokoju i stabilizacji jaką daje praca na etacie.
DGCS S.A. świadczy usługi rachunkowe dla firm już ponad dwadzieścia lat. Przez ten czas mogliśmy obserwować wielu naszych klientów. Ich sukcesy i niestety czasami, chociaż zdecydowanie rzadziej porażki. Część z nich, co poczytujemy sobie za olbrzymi zaszczyt, jest
z nami prawie od samego początku. To już ponad 20 lat. Rodzi to bardzo osobliwe relacje, pewnej przyjaźni biznesowej i pozwala także przyjrzeć się z bliska, niemal od środka podejmowanym decyzjom biznesowym, realizowanym projektom i ich skutkom.
Mając taką perspektywę można pokusić się o wyodrębnienie tych czynników czy cech przedsiębiorców, które w sposób zdecydowany i jednoznaczny odróżniają tych, którzy odnieśli sukces od pozostałych.
My nie oparliśmy się tej pokusie i ciągle ulegamy jej nadal. Mając świadomość tego, że analizowana grupa statystycznie nie jest liczna, że może być obciążona specyfiką lokalnego rynku, czy też naszej firmy ciągle podejmujemy takie próby. Z drugiej strony analiza grupy małych
i średnich lokalnych przedsiębiorców, którzy zostali wielkimi może być bardziej pożyteczną dla lokalnego czytelnika niż rozbudowane statystyki i analizy dotyczące kraju. W myśl zasady: skoro sąsiadowi się udało, mi może udać się także. Jak to mówią, ucz się na cudzych błędach, własne za drogo kosztują. To co dostrzegliśmy w wielu miejscach nie odbiega od rad udzielanych w różnych poradnikach, jednak fakt bezpośredniej obserwacji przez tak długi okres, namacalności skutków czyni te wnioski dla nas cennymi.
Po pierwsze: skup się na jednym. Ci wszyscy, którzy odnieśli sukces od początku skupiali swoje wysiłki i energię na jednej podstawowej działalności. W zasadzie nie ulegali pokusie dywersyfikacji „portfela”, często stawiając na jedną kartę.
Po drugie: bądź konsekwentny, rzetelny i dokładny w swoich działaniach. Konsekwencja
i dbałość o szczegóły to naturalna kontynuacja i wzmocnienie pierwszego czynnika. Szczególnie ważne okazały się te umiejętności w procesie negocjacji. Cechy te wykazują prawie wszyscy ludzie sukcesu.
Po trzecie: musisz wykazać się olbrzymią determinacją i siłą woli właściwą dla lidera. Także
w takim stopniu, aby móc ją narzucić otoczeniu, pracownikom, konkurencji. Nie wolno zbyt łatwo ulegać opiniom czy radom zwłaszcza tych, którzy nie mają na swym koncie własnych osiągnięć.
Po czwarte: musisz umieć nawiązywać właściwe relacje z ludźmi. Wśród firm zarządzanych przez ludzi sukcesu obserwujemy najmniejszą rotację pracowników. Umieją oni nawiązywać kontakty zarówno z pracownikami, kontrahentami czy konkurencją. Relacje te prawie zawsze
i wszystkie są poprawne.
Po piąte: przekazuj zadania fachowcom. W myśl zasady wygłoszonej przez H. Forda
w 1923 roku nie obawiają się spraw firmy powierzać najlepszym fachowcom z zewnątrz.
Po szóste: bądź uczciwy w interesach. Dobra opinia to stosunkowo tani kapitał o wartości nie do przecenienia w dłuższej perspektywie czasu.
Po siódme: nie zaśnij, obserwuj i reaguj na zmiany. Ludzie sukcesu nie boją się zmian, często wychodzą im naprzeciw. Każda zmiana, nawet jeśli chwilowo skutkuje spadkiem sprzedaży jest postrzegana jak szansa.
Kryzys jest szansą, tylko trzeba ją dostrzec. Jeśli już mam przyglądać się porażce, to tylko
w jednym celu. Wnioski muszą obrócić ją w sukces. Co ciekawe, z naszych obserwacji wynika, że sam przedmiot działalności ma raczej drugorzędne znaczenie. Oni nie zawsze robią to co kochają, ale kochają robić to dobrze.
Dariusz Puchalski
Prezes DGCS SA